Сайт Андрощук Ольги Василівни

Меню сайту
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Головна » Статті » Мої статті

Урок біології 7 клас Плоди: будова та значення. Лабораторна робота №10. Будова і різноманітність плодів

 

Тема: Плоди: будова,  різноманітність та значення. Лабораторна робота №10.

          Будова і різноманітність плодів.

Мета: ознайомити учнів із будовою та значенням плодів; поглибити знання про різні типи плодів, їх практичне значення, використання людиною; узагальнити й систематизувати знання учнів про плоди.

        Розвивати навички спостерігати й описувати пристосування до поширення плодів; формувати обережність під час виконання  лабораторних робіт.

        Виховувати екологічну культуру.

Тип уроку: Засвоєння нових знань.

Методи: дослідницький, проблемно-пошуковий, інформаційно-рецептивний.

Обладнання: плоди різних рослин,  таблиці.

Хід уроку:

І. Актуалізація опорних знань учнів.

   Біологічний диктант. Заверши думку.

1.             Найбільшу в рослинному світі насінину має …(сельшельська пальма).

2.             Росте ця рослина дуже повільно. Її цвітіння розтягується на …(8-10років).

3.    Насіння проростає впродовж …(1-1,5року) й одержує поживні речовини з ендосперму плоду (3-4 роки. Це рекорд).

4.        За сприятливих умов найдовше зберігає схожість насіння (індійського лотоса).

5.    Відомий випадок, коли насіння лотоса після відповідної обробки проросло і рослини зацвіли через (тисячу років).

6.  Найбільшу кількість насінин на одній рослині за рік близько 28 млн. дає (тополя).

7.        Найдрібніше насіння має (орхідея). Мільйон таких насінин важить (0,81г)

8.   Одне з найвищих дерев Австралії –(евкаліпт) заввишки до 155м і до 25м у діаметрі.

 9.   Насіння ріжкового дерева, або  цератонії, має постійну вагу -0,18г, тому в давнину його приймали за одиницю під час зважування золота і дорогоцінних каменів. Так це насіння стало еталоном (карата).

10.       Деякі однорічні рослини пустель мають насіння, яке вимірює кількість опадів –воно не проросте доти, поки не випаде мінімум (10мм опадів).

11. Відомий випадок, коли розірвало трюм пароплава насінням (гороху), яке почало проростати від води, що потрапила до трюму.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

   Демонстрація колекцій насіння різних рослин і повідомлення учням цікавих фактів.

1.   Стародавні греки вчинили правильно, коли до сузір’я олімпійських богів додали богиню землеробства. Адже навіть верховний бог Юпітер не міг жити без хліба. А що вже прості смертні! Пам’ять людства ще зберігала спогади про матріархат, тому землеробство очолила білява богиня Цецера  з косами, сплетеними з колосків.

2.             Ботаніки вважають, що пшениця не тільки основна, але й найдавніша зернова культура. Її плоди – зернівки – можуть тривалий час зберігати свою схожість, не втрачати смаку. У давніх житлах у Швейцарії знайшли зерна віком 4 тис. років, а в Єгипті в піраміді Дашур заховані в камінні вони пролежали 5300 років!

-               У які групи можна об’єднати всі плоди?

-               Як побудований плід?

Лови помилку!

   Одного літнього сонячного дня, проходячи повз городні зарості, я почула суперечку.

-      Я –королева всіх плодів. Я соковита й солодка, як ніхто, сказала Диня, повертаючи свій жовтий бік до Сонця.

-          Ні, я, -заперечила Картопля. –Мене варять, мене труть, пироги з мене печуть.

Круглобокий Баклажан аж посинів від злості.

-        У нашому роду ніколи не виникали подібні суперечки, -сердито промовив він.

-        Почекайте, - перебила його Петрушка. – Я зараз в усьому розберуся.

Довго вони сперечалися, уже зовсім стемніло, але так і не дійшли спільної думки.

-               Знайдіть у казці біологічну помилку.

ІІІ. Вивчення нового матеріалу.

Що ж таке плід?

Плід – репродуктивний орган, у якому знаходиться насіння. А ще плід – це видозмінена в результаті запліднення квітка. Плід складається з насіння та оплодня. Оплодень – це стінка плоду. Він захищає насіння від висихання, холоду, механічних пошкоджень і сприяє поширенню насіння. Плід утворюється переважно  із зав’язі маточки, але в його утворенні можуть брати участь й інші частини квітки.

Плоди можуть відрізнятися за формою, забарвленням, розмірами, вмістом води, кількістю насіння. Плоди можуть відрізнятися за формою, забарвленням, розмірами, вмістом води, кількістю насіння. За характером оплодня розрізняють сухі та соковиті, а за кількістю насінин плоди поділяють на однонасінні та багатонасінні.

При  утворенні плодів стінки зав’язі видозмінюються у двох напрямках: в одних рослин оплодень стає сухим, а в інших – соковитим. В оплодні розрізняють три шари: зовнішній (екзокарп), середній (мезокарп), і внутрішній (ендокарп).

За якими ознаками відрізняються між собою соковиті плоди?

Соковиті   плоди – це плоди з м’ясистим соковитим оплоднем, у якому міститься 70-80% води. До соковитих плодів належать: кістянка ( вишня, слива, черешня, персик), ягода (смородина, помідори, картопля, виноград, баклажан), яблуко( груша, айва,горобина, яблуня) , гарбузина (гарбуз, кавун, диня, огірок), помаранча (апельсин, мандарин, лимон), суничина (суниці, полуниці, клубника), багатокістянка (малина, ожина).

Сухі плоди – плоди, у яких оплодень сухий шкірястий або здерев’янілий, із незначним вмістом води. Вони бувають розкривними та нерозкривними, багатонасінними й однонасінними. До сухих плодів належать: зернівка (пшениця, жито, ячмінь, овес), сім’янка (соняшник, кульбаба, жоржина), горіх (ліщина, гречка, бук, береза, в’яз, граб, щавель) – це все нерозкривні однонасінні плоди.

До сухих розкривних багатонасінних плодів належать:  листянка (півонія, магнолія, сокирки), біб (квасоля, горох, акація), стручок (редька, капуста), коробочка (мак,  блекота,  дурман, дзвоники, розрив-трава, герань).

Отже, сухі плоди відрізняються за кількістю насінин, характером оплодня та особливостями його розкривання.

Виконання лабораторної роботи №10.

Тема: Будова й різноманітність плодів.

Мета: формувати вміння розпізнавати й визначати біологічні об’єкти за основними морфологічними ознаками; на прикладі різних типів плодів розвивати вміння порівнювати біологічні об’єкти.

Обладнання: ножі, яблука, груші, сливи, ліщина, апельсин.

                                        Хід роботи:

1.     Вивчити будову плодів яблуні або груші. Обережно розріжте їх навпіл, знайдіть та опишіть зовнішній, середній, внутрішній шари оплодня. Розгляньте й опишіть кількість і розташування насінин у плодах. Встановіть типи плодів. Чим вони відрізняються між собою?

2.     Вивчіть будову плодів соняшника та пшениці. Чим вони відрізняються і що між ними спільного?

3.     Розгляньте запропоновані муляжі плодів і поділіть їх на дві групи за характером оплодня: соковиті та сухі.

4.                 Розгляньте соковиті плоди й поділіть їх на однонасінні та багатонасінні. Визначте їхні типи.

5.                 Розгляньте сухі плоди й поділіть їх на однонасінні й багатонасінні. Визначте їхні типи.

6.                 Результати занесіть у таблицю «Характеристика основних типів плодів».

Тип плоду

Характерні ознаки(сухий, соковитий, однонасінний, багатонасінний)

Рослини,які його мають

 

 

 

 

 

7.     Зробіть висновки до роботи, записавши в зошити відповіді на  запитання підручника. Дивись с. 290 підручника.

 

ІУ. Висновки.  Отже, сьогодні ми вивчили плоди, їх будову, особливості, знайшли відмінності між сухими і соковити плодами.

У. Д.З.  Вивчити §23. Підготувати колекцію сухих плодів.

Категорія: Мої статті | (18.01.2014)
Переглядів: 3804 | Рейтинг: 1.0/1
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *:
Форма входу
Пошук
Друзі сайту

Персональний Сайт Андрощук Ольги Василівни © 2017