Сайт Андрощук Ольги Василівни

Меню сайту
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Головна » Статті » Мої статті

Відкритий урок з біології 7 клас Будова та різноманітність квіток. Лабораторна робота №9. Будова і різноманітність квіток

Мета: ознайомити учнів із будовою квітки як органа статевого розмноження; навчити розрізняти частини квітки, одно- і двостатеві квітки, одно- і дводомні рослини.

Формувати вміння розпізнавати різні види квіток та їх частини.

Виховувати екологічну культуру.

      Тип уроку: комбінований.

      Метод: проблемно-пошуковий.

      Обладнання: муляж  квітки, таблиця, мультимедійна презентація.

Хід року

Епіграф уроку:

«Ви ходите повз квітку! Нагніться, подивіться на диво, яке ви раніше бачити ніде не могли. Вона вміє такого, що ніхто на Землі не вміє»( В. Солоухін).

 І. Фронтальне опитування.

 1. Що таке розмноження?

 2. Як розмножуються рослини?

 3. Які є способи розмноження?

 4. Які переваги насінного розмноження над нестатевим?

ІІ. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності

     Здивуй!

·       Кокосова пальма, какао і лимони, почавши цвісти, цвітуть усе життя.

·       Найбільшу кількість нектару утворює бразильський молочай гарний, у якого нектар стікає з квітки краплинами, неначе ранкова роса.

Дуже давно, коли на Землі ще не було людини, крізь грунт пробився маленький пагінець, потягнувся до неба, до сонця й розквітнув квіткою.

      Якою була та квітка, ніхто не знає. Але, без сумніву, у світ прийшла краса. Узагальнена назва всіх рослин планети –«флора» -походить від латинського слова, що означає «квітка». У давніх італійців Флора була  богинею квітів юності. Пізніше стародавні римляни ототожнили  Флору із старогрецькою  богинею квітів Хлоріс, або  Хлоридою, що означає  «зелена».

    І справді, одне  з найпрекрасніших  творінь природи –квіти. Перший  дзвінок, перше побачення і остання зустріч, трудовий успіх і героїчний вчинок –це  квіти, які даруємо ми і дарують нам.

     Тож сподіваюся, на сьогоднішньому уроці вам буде цікаво дізнатися про будову та різноманітність квітів.

     Відгадай загадки

    1. У квітконіжці у рослини

      Є розширена частина.

      Хто здогадається, як вона називається? (квітколоже)

     2. Як продовження стебла

         У рослини називається,

         На якому, власне, квітки пагона тримаються? (квітконіжка)

     3. А яка частина квітки

         Для комах дуже помітна?

         Як називається та з чого складається?

                                                  (віночок із пелюсток)

    4. Зазирнемо ми у квітку

        Та побачимо тичинку.

        Хто здогадається, з чого вона складається?

                                                 (з тичинкової нитки і пиляка)

Обговорення епіграфа і висловлювань відомих людей

      «Квітка –це усмішка сонця, яка дає здоров’я й наповнює світлою радістю»

(Л. Толстой).

      «Для життя потрібне сонце, воля і маленька квітка» (Г.Х.Андерсен).

     Обговорення проблемної ситуації

      Ви знаєте про те, що в святкові дні є такий звичай –дарувати  один одному квіти. Іноді нам здається, що квіти для того й існують, щоб ми могли ними

милуватися. Але квітка у рослин виникла задовго до того, як на Землі з’явилася людина. Чому ж вона така гарна і для чого потрібна?

     ІІІ. Вивчення нового матеріалу

1.  Будова квітки

     Квітка – це вкорочений, видозмінений і обмежений у рості пагін, який пристосований для статевого розмноження рослин. Уперше визначення квітки як видозміненого пагона дав відомий німецький поет і вчений Й. Гете в праці «Метаморфози рослин»(1790).

     Квітки прикріплюються до стебла за допомогою квітконіжки, на верхньому кінці якої розташоване розширене – квітколоже. На ньому розміщуються чашолистки, пелюстки, тичинки та маточки. Чашолистки утворюють чашечку. Вона зазвичай зелена. Чашечка захищає внутрішні частини квітки до розпускання бутона. Крім того, в чашолистках відбувається фотосинтез.  Пелюстки утворюють віночок. Часто він має яскраве забарвлення та великі розміри.

     Чашечка і віночок утворюють оцвітину. Оцвітина буває подвійною, якщо складається з чашечки та віночка. Якщо оцвітина складається тільки з чашолистків або пелюсток, то її називають простою. Проста оцвітина може бути віночкоподібна, якщо має яскраве забарвлення (тюльпан, конвалія), і чашечкоподібна, якщо вся зелена (буряк, кропива). Іноді квітки зовсім не мають оцвітини. Їх називають голими (ясен, верба). У деяких рослин чашолистки і пелюстки можуть частково зростатися в трубочку (запашний тютюн).

    Зовнішні частини квітки можуть захищати те, що розташоване всередині, а якщо вони яскраві, то й приваблювати до квітки комах. Зовні квітки можуть

бути найрізноманітнішими. Але головні події статевого розмноження відбуваються всередині квітки. Тут розташовуються тичинки та маточка – її

головні частини.

     Тичинки складаються з тичинкових ниток, на верхньому кінці яких розташовані пиляки.

      У самому центрі квітки розташована маточка. Вона має приймочку, стовпчик і зав’язь. Приймочка – це верхня частина маточки, на яку під час запилення потрапляє пилок. Стовпчик сполучає приймочку із зав’яззю –нижньою розширеною частиною маточки.

    У квітках різних рослин може бути одна або декілька маточок.

    Усередині квітки розташоване статеве покоління рослини. Це пилкові зерна –чоловічий гаметофіт і зародковий мішок насінного зачатка – жіночий гамето фіт. А сама рослина становить собою нестатеве покоління  (спорофіт). Виходить, що статеве покоління живе у квіткових рослин на нестатевому поколінні та живиться за його рахунок. Але це дає рослині користь, оскільки чергування статевого і нестатевого поколінь допомагає їй пристосовуватися до змінних умов середовища.

     У більшості рослин квітки мають як тичинки, так і маточки. Такі квітки називають двостатевими (вишня, тюльпан). Рідше у рослин  зустрічаються одностатеві квітки: одні квітки мають тільки тичинки, інші – тільки  маточки. Перші називають тичинковими, або чоловічими, другі – маточковими, або жіночими. Якщо тичинкові та маточкові квітки розташовуються на одній рослині, такі рослини називають однодомними (огірок, кукурудза), а якщо на різних – дводомними (верба, тополя).

     ІУ. Виконання лабораторної роботи №9

    Тема: будова й різноманітність квіток.

    Мета: формувати вміння описувати форму й зовнішню будову органів за планом; розвивати вміння елементарного розрізняння, порівняння і визначення основних ознак органів.

     Обладнання: лупи, препарувальні голки; муляжі квіток; живі квітки для загальної та індивідуальної роботи.

Хід роботи:

1.     Розгляньте квітку, знайдіть її частини.

2.     Підрахуйте кількість чашолистків, пелюсток, тичинок і маточок. Зверніть увагу на те,  чи зрослися чашолистки й пелюстки між собою, чи ні, правильна чи неправильна квітка.

3.     Розгляньте запропоновану квітку й опишіть її за таким планом: тип оцвітини, тип чашечки, тип віночка, тип квітки за симетрією, за статтю, формула квітки. Порівняйте квітку, яку ви описували, з квітками, які описували інші учні. Чим квітки відрізняються?

4.     Замалюйте будову квітки в робочий зошит і підпишіть назви її частин.

5.     Зробіть висновки до роботи, записавши в зошит.

У. Закріплення  вивченого матеріалу

      Повторення вивченого за слайдами презентації.

 УІ. Домашнє завдання. Вивчити §18, будову квітки.

Категорія: Мої статті | (12.01.2014)
Переглядів: 3577 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *:
Форма входу
Пошук
Друзі сайту

Персональний Сайт Андрощук Ольги Василівни © 2017